Wij brengen websites tot leven met verhalen

Deze maand in “Bedrijvig Limburg”…

Iedereen zoekt tegenwoordig op de gekste manieren naar aandacht voor zijn product of merk. Maar de sleutel tot succes is soms eenvoudiger dan het lijkt. “Met goede en pakkende verhalen kan een bedrijf zich op een gepaste manier in de kijker plaatsen”, klinkt het in koor bij Katharina Ruymen en Peter Monbailleu, de twee bezielers van About the Bees. Dat bestaat nu een half jaar en specialiseert zich in online content marketing voor kmo’s.

Wie de term content marketing hoort, kan er zich vaak niet erg veel bij voorstellen. “Toch is het principe simpel. Wij gaan binnen een onderneming op zoek naar interessante verhalen en schrijven hierover toegankelijke blogartikels. Dat zijn teksten die een product of merk op een persoonlijke en unieke manier in de kijker zetten. Je schept op die manier een positieve band met jouw potentiële of bestaande klanten”, vat Peter Monbailleu de core business van About The Bees samen.

Bovendien zijn dergelijke verhalen een werk van lange adem. “Je mag niet verwachten dat je na één blogbericht al een gunstig effect ervaart in de verkoop of in het aantal bezoekers op je website”, waarschuwt Katharina Ruymen. “Je moet mensen op regelmatige basis boeien en verrassen met interessante teksten.  Daarom bieden we heel bewust een abonnementsformule aan. Onze expertise zit voornamelijk in het maken van teksten. We bouwen bijvoorbeeld geen websites, maar kunnen onze klanten wel doorverwijzen naar betrouwbare partners.”

Kmo’s

De zaakvoerders richten zich op kmo’s omdat die meestal niet de middelen hebben om hun website altijd up-to-date te houden. “Bovendien zet je niet alleen je product in de kijker, maar Google zal websites die regelmatig nieuwe informatie toevoegen ook veel hoger plaatsen in de zoekresultaten. Met content marketing ben je niet alleen top of mind bij de mensen, maar ook bij de zoekmachines”, meent Peter Monbailleu.

Starter met ervaring

Het duo zoemt nog maar een paar maanden in het rond met hun nieuwe onderneming, maar aan ervaring is er geen gebrek. “Ik werk naast About The Bees ook content marketingcampagnes uit voor MB Productions, een promotor die onder meer 2Cellos, Hans Zimmer en Cirque Du Soleil in de portefeuille heeft. Je ziet dat de aanpak van content marketing daar haar vruchten afwerpt”, merkt Monbailleu op. Hij heeft overigens een hechte band met Voka – Kamer van Koophandel. “Ik ben in West-Vlaanderen al voor het vierde jaar peter van de Plato-groep voor marketing. Je leert er mensen kennen, bouwt een lokaal netwerk uit en schept een band met gelijkgezinde ondernemers. Net om die reden zijn we ook lid geworden van Voka – Kamer van Koophandel Limburg.”

Intensieve aanpak

Na een jarenlange journalistieke ervaring, zag Katharina Ruymen dan weer heel wat van de wereld. Omzwervingen brachten haar in ondermeer Kiev, Dubai en zelfs in Lagos, de grootste stad van Nigeria. “Je staat na al die verschillende culturen veel opener tegenover alles. Dat helpt bij het zoeken naar verrassende invalshoeken voor verhalen. Zo ga ik steevast de sfeer opsnuiven op de werkvloer van onze klanten, maar ook uitvoerige research is een must.”

“Kmo’s vinden hun activiteiten overigens vaak te vanzelfsprekend. Wij kunnen hen als buitenstaander wijzen op hoe bijzonder een verhaal kan zijn voor de buitenwereld”, zegt Ruymen. “Die intensieve aanpak typeert About the Bees. We willen voorlopig bewust een kleine onderneming blijven. Zo mikken we op maximum tien klanten. De overheadkosten blijven beperkt, waardoor je flexibel kan werken.”

Jonge bijtjes

Tot slot spreekt de naam van hun start-up tot de verbeelding. Hebben we te maken met twee hobby-imkers? Mispoes! “Het is opvallend hoeveel gelijkenissen er bestaan tussen onze onderneming en bijen. In de eerste plaats willen we met onze teksten een ‘buzz’, zeg maar een hype creëren. Maar wist je dat oude bijen verjongen wanneer ze het werk overnemen van jonge bijen? We hebben niet de eeuwige jeugd gevonden, maar door het schrijven van verhalen vereenzelvigen we ons voor een groot deel met onze klant”, besluit Ruymen.

 

Tekst en foto: Jeroen Verbeeck

 

Bedrijvig Limburg artikel

More articles

Van project X tot Kato’s

Hoe zit dat nu met die content marketing?

How do you launch something secret?

Wat moet een KMO met al die social media?