Van project X tot Kato’s

Een kleine twee jaar geleden startten we bij About The bees met een droom: content brengen voor KMO’s die wel een leuke website hebben, maar er dan verder niks mee doen wegens geen tijd, niet genoeg te vertellen, enz… In die periode stapten een aantal ondernemers mee in ons verhaal van de verhalen. Met tevredenheid, mogen we wel stellen want in het voorjaar kregen we plots een bijzonder voorstel van één van onze klanten.

 

 

Cup of tea

“Wij openen twee koffiehuizen in Gent en Antwerpen en willen jullie inhuren voor de allround marketing van ons project,” luidde de vraag, argeloos vervolgt met een: “tenzij het niet jullie cup of tea is, natuurlijk.” Of het nu een kop koffie of een tas thee is, wij weten hoe vertellingen te vertellen en plaatsten met plezier onze schouders onder dit boeiende project.
Anno 2018 draait alles rond een goede story, liefst vol authenticiteit, met een eigen identiteit. En ja, ook een koffiehuis kan zijn eigenheid hebben. Eén constante staat hierbij voorop: de samenhang tussen alle verschillende elementen en facetten.

Geboorte

Kato’s zag het levenslicht. Synchroon met de geboorte van de shops, groeide ook het verhaal van Kato als persoon. Het koffiehuis biedt een gezellig plek om te vertoeven aan haar klanten, waar het heerlijk verpozen is met een excellente kop koffie, een lekkere maaltijd met authentiek brood en een smakelijk gebakje. Deze warme huiselijkheid speelt in op de moderne behoeften: terugkeren naar de eenvoud, de essentie van het bestaan, even weg van alle digitalisering zelfs.
Kato zelf verpersoonlijkt al deze waarden in haar kroniek. Want om terug te keren, is er natuurlijk wel een geschiedenis nodig. Zo ontstond in onze fantasie Granny Kate, de oudmoeder (jawel, de officiële benaming van de moeder van een betovergrootmoeder) van de huidige Kato. Fictie en realiteit lopen door elkaar in deze kroniek. Nee, Cathérine heeft nooit echt bestaan, ze belichaamt de jonge immigrantenvrouwen die effectief een leven opbouwden in The Wild West. Tijd, plaats, omstandigheden zijn allen onvervalst. Zoals Kate uiteindelijk een thuis opbouwde in een nieuw land, zo vestigt onze klant een nieuw soort koffieshop.

 

Kato's by About the Bees

360°

Het volledige plaatje moet natuurlijk kloppen in een dergelijke historie. Naast de geschiedenis van Kato’s oudmoeder diende alles vertaald te worden naar de realiteit, naar tastbare dragers. Werkend met twee bestaande gebouwen trokken we de sfeer door in het interieur met oude foto’s in een specifieke kleurtint uit de juiste periode. De architect refereert in de gebruikte materialen en in zijn kleurenpalet naar het eenvoudige bestaan van weleer.
Terwijl de verbouwingen gebeurden, teaseden we de toevallige voorbijganger met een ingepakte gevel, bezaaid met het toekomstige logo waartussen een paar kijkgaatjes vrij bleven. Een logo trouwens dat naadloos aansluit in het verhaal: de ronde vorm symboliseert het bovenaanzicht van een koffietas, donker vanbinnen, omrand met het gouden randje van de mok. Kato’s, een gouden cirkel, letterlijk zowel als figuurlijk.

 

piepen

Koffiezette

De menukaart goten we in krantenformaat. In de zogenaamde Koffiezette staan naast de kroniek van Kato ook verhalen over de leveranciers, over de gebruikte producten. En in de toekomst, wie weet wat allemaal nog meer. De gerechten op de menukaart doen de rest.
Dat deze formule aanslaat, bewees een interview met Adam, de toen nog toekomstige manager van Gent, die zijn originele menukaart bejubelde als zo totaal passend in het gehele concept, niet wetende dat hij de maakster ervan aan de lijn had. Misson accomplished, zouden we zeggen.

 

koffiezette

More articles

Hoe zit dat nu met die content marketing?

How do you launch something secret?

Wij brengen websites tot leven met verhalen

Wat moet een KMO met al die social media?