Wat moet een KMO met al die social media?
Het zal niemand ontgaan zijn. Er zijn grote verschuivingen aan de hand zijn in marketingland. Het is natuurlijk nooit anders geweest. Vraag maar aan Don Draper. Maar nu is het echt wel heftig, vraag maar aan de mensen die nu de kranten en de televisie runnen. De evolutie was al een tijdje bezig natuurlijk, maar wat er zich de afgelopen tien jaar heeft voorgedaan had niemand kunnen voorspellen. Tien jaar, zegt u? Ja. Zo jong zijn de meeste sociale media zoals Facebook en Instagram nog maar. De impact ervan op de marketing anno 2017 is niet te overschatten. De traditionele media verliezen dus terrein tegenover de nieuwe media. Maar het is zoeken voor de gemiddelde KMO om de goeie weg te vinden op Facebook, Instagram, LinkedIn, Youtube en Snapchat. Het is een flinke wirwar geworden ondertussen, al die sociale media.
Vroeger moest je gewoon een advertentie plaatsen in de lokale krant. Maar nu? Wat moet je met al die nieuwe kanalen? En wat komt er hierna?
In 2016 vond menig KMO de weg naar betaalde advertenties op Facebook en Instagram. Duizenden euro’s werden gespendeerd. Het leek wel de heilige graal. Drop een visual, betaal en de klanten zullen op uw afkomen als bijen op de mooiste bloemen. Wat nog beter is: het klopt nog ook. En dat is fantastisch natuurlijk. En veel goedkoper dan traditionele media. Sowieso ben ik een grote fan van dit systeem, maar… we mogen organische content niet uit het oog verliezen. Dat is wat dreigt te gebeuren. We laten onze aandacht voor de inhoud verslappen omdat we ons eigen credo te hard zijn gaan geloven, namelijk dat sociale media enkel werkt als je ervoor betaalt. En dat de mensen dan wel volgen.
Voor 250 euro per week kun je al wonderen verrichten. Ik kan dat bevestigen, want ik heb het onlangs zelf zien gebeuren.
En zo vergeten we dat net iets langer stilstaan bij wat we plaatsen ongelofelijk effectief kan zijn én het geheel nog goedkoper maken. Nadenken over de hashtags die we gebruiken op Instagram bijvoorbeeld, kan je bekendheid helpen groeien. Je zult sneller ontdekt worden, in gelijk welke sector je werkt. B2C én B2B. En de tijd nemen om met het beschikbare budget het juiste publiek te bereiken op Youtube of Facebook zal veel effectiever zijn dan breed mikken. Voor 250 euro per week kun je al wonderen verrichten. Ik kan dat bevestigen, want ik heb het onlangs zelf zien gebeuren.
Moraal van het verhaal
De kracht van goeie content is niet te onderschatten. Ik kan alleen maar blijven evangeliseren en elke ondernemer aanraden het een jaar (of toch tenminste een half jaar) te proberen. Het zou mij ten zeerste verwonderen als het bij u niet zou werken.