8 social en content marketing tips om uw evenement uit te verkopen

Super zaal geboekt. Topsprekers geboekt. Zalig entertainment geboekt. Nu nog enkel de zaal doen vollopen. Hier zijn 8 manieren waarbij content en social marketing kunnen helpen om dat doel te realiseren.

Voor je begint… besef dat dit niet vanzelf gaat. Content marketing en social media marketing zijn zeer arbeidsintensief, maar hey… “Good shit is supposed to take work,” hoorde ik Gary Vaynerchuk vanmorgen nog zeggen.

Zorg alvast voor een stevige basis. Je website blijft de centrale hub. Hier gebeurt het. Hier kopen mensen tickets. Vul die aan met een aantrekkelijke Facebook event page en zorg ervoor dat je het event mooi deelt op al je netwerken, te beginnen met je eigen bedrijfs- en persoonlijke pagina op Facebook natuurlijk.

En dan kun je beginnen met deze 8 stappen. Elk daarvan houden we hier erg kort. Eigenlijk zou je over elke stap een heel artikel kunnen (en moeten) schrijven, maar dit geeft u alvast de nodige inspiratie om aan de slag te gaan. Daar gaan we…

1. De deelnemerslijst van de vorige editie is goud waard

Uiteraard gaan we de deelnemers van het vorige evenement meteen op de hoogte brengen van het nieuwe evenement. Maar waarom zou je hen niet aanmoedigen om een collega mee te nemen? Kom naar ons evenement en breng gratis een collega mee. Beter zo’n actie meteen lanceren dan last minute, want dat doet voor toekomstige evenementen de mensen alleen maar aarzelen, langer wachten en uiteindelijk afhaken omdat er al iets anders gepland is tegen dat u uw last minute actie lanceert…

2. Bevorder uw leveranciers, partners en sprekers tot ambassadeurs

En maak het hen gemakkelijk, want tussen “ja, ik zal het delen” en het effectief delen liggen een aantal stappen, dus risico’s op afhaken. Help uw ambassadeurs door voor elk van hen een individuele post te maken (Facebook, Instagram, Twitter,…) die je hen vraagt om te delen. Het is goed voor hun eigen content verhaal en voor jouw evenement. Eenmaal verschenen, deel je elke post uiteraard ook op je eigen pagina’s. Extra… hetzelfde kan ook voor je partners. Just saying…

Content Is King

3. Content is king

We kunnen het niet genoeg zeggen. Content is alles. Content is goed voor alles en zeker voor zaken als trafiek, SEO, Google ranking, credibiliteit,… Je eigen website vormt uiteraard de centrale hub voor alle communicatie, want daar gebeurt de uiteindelijke aankoop. Start met de basisinfo en regelmatige updates over sprekers, planning, deelnemers,… Elke reden is goed voor een nieuw artikel. Je kunt ook je ambassadeurs vragen om een artikel (een blogpost) te schrijven. Interessant voor beide partijen! En net zoals de posts in de vorige stap kun je deze ook eigenhandig (laten) schrijven.

En zelf gaan we natuurlijk aan de slag op alle fronten: quotes voor Instagram, video’s voor Facebook, presentaties van je sprekers, tweets over een extra spreker…

4. Maak het gemakkelijk voor je publiek om te delen

Voorzie op zoveel mogelijk pagina’s en zeker bij elk artikel op je website een knop om te delen op sociale media. Van de homepage tot de ticketing pagina. Op die bestelpagina hebt u trouwens nog een kans om een actie voor een “plus one” te lanceren. Nodig een vriend uit en … Delen die handel!

sharing

5. Pas je Instagram profiel aan

Instagram posts kunnen geen links bevatten waarop kan geklikt worden. Dit kan alleen in je profiel. Handig dus om daar de link aan te passen rechtstreeks naar je event.

6. Vergeet LinkedIn niet

U staat er misschien niet bij stil, maar de meeste professionals beschikken over een zeer breed en uitgebreid LinkedIn profiel. Als dat niet zo is, ga nu meteen aan de slag, want LinkedIn is krachtiger dan u vermoedt. Op LinkedIn kunt u posts schrijven of als u de tijd niet hebt, kan een update met een foto ook al helpen. Als u wél de tijd hebt, spreek ook in groepen over het evenement.

7. Tagging is geen egotripperij

Het vraagt wat denkwerk, maar het zorgt voor trafiek. Neem een extra minuut de tijd voor je je Instagram post of tweet plaatst. Op Twitter beperk je tot één of twee tags. Op Instagram kun je er tot 30 (!) plaatsen. Laat je gaan. Oh… er zijn zelfs tools voor zoals Ritetag https://ritetag.com Onderzoek wijst erop dat voor Instagram 11 tags ideaal is. En er is een trucje om dit te doen zonder te spammy over te komen. Bij je post slechts 1 of 2 tags zetten en de rest in een comment.

8. De heilige graal: Paid advertising

Feit: het Facebook algoritme beperkt drastisch je organisch bereik. Er is sprake van slechts 8% van je fans die je post effectief te zien krijgen. Oplossing: paid advertising. Duizenden euro’s spenderen is niet nodig. Het komt erop neer stil te staan bij je doelgroep, bestaande doelgroepen efficiënt in te zetten,… En ja, dit is pas stof voor een nieuw artikel. Maar ik denk dat je met al deze punten al een goede basis kunt leggen voor een heel mooi content en social media marketingplan.

En wie gaat dat allemaal doen?

Ofwel hebt u een super enthousiaste online marketeer in uw team zitten, ofwel neemt u contact op met About the Bees… Ontdek zeker de unieke formules voor zorgeloos content management.

And oh… Don’t buy clicks 😉

More articles

Van project X tot Kato’s

Hoe zit dat nu met die content marketing?

How do you launch something secret?

Wij brengen websites tot leven met verhalen